Våre kjøpsvilkår

1. Bestillinger

Vi håndterer bestillingen din innen 24 timer (normal arbeidsuke). For å kunne bestille må du ha fylt 18 år.

Hvis din ordre er kommet så langt i håndteringen hos oss at kostnadsfri avbestilling ikke lenger er mulig, må du ta imot produktene for deretter å angre kjøpet, se punkt fem. Dessverre blir det dyrere for oss og dermed deg hvis vi skal snu sendingen når den allerede er på vei.

Vi arbeider med å minimere leveringstidene fra lageret vårt, men også fra de lagre vi foretar direkteleveringer fra. Derfor behandles bestillingen din ofte rett etter at du har gjennomført kjøpet ditt uten at vi i sanntid rekker å oppdatere status for ordren. Håndtering av bestillinger skjer også om kveldene / i helgene. Det innebærer at ordren din relativt raskt etter at du har bestilt, kan ha kommet så langt i håndteringen hos oss at kostnadsfri avbestilling ikke lenger er mulig. I stedet må du da ta imot produktene for deretter å angre kjøpet, se punkt fem. Dessverre blir det dyrere for oss og dermed deg hvis vi skal snu sendingen når den allerede er på vei.

2. Priser og avgifter

Samtlige priser som oppgis på dekk365.no er inklusiv moms og eksklusiv fraktkostnaden.

Ved kjøp av komplette hjul (dvs. dekk og felg), monterer vi dekket på felgen og balanserer hjulene for kun 100 kr/stk.

Ved kjøp av aluminiumsfelger hvor man ikke kan benytte originale muttere/bolter følger det med både muttere/bolter og i enkelte tilfeller navringer uten at det koster noe ekstra. Dette tilbehøret må benyttes, se mer nedenfor under Passgaranti.

Vi har valgt å dele opp våre produkter i forskjellige fraktkategorier avhengig av vekt og volum. Hvilken fraktkategori et produkt tilhører, og hva fraktkostnaden er, framgår av produktkortet. Fraktkostnaden er som nedenfor for 1 stk. dekk, felg eller komplett hjul:

  • 150 kr for et produkt i fraktkategori 1-2
  • 205 kr for et produkt i fraktkategori 3-4
  • 255 kr  for et produkt i fraktkategori 5-6
  • 355 kr  for et produkt i fraktkategori 7-9

Ved levering til bostedsadresse er fraktkostnaden 70 kr høyere per produkt enn prisene ovenfor.

Den laveste fraktkostnaden er 440 kr.

Til alle dekk tilkommer et miljøgebyr på 25 kr.

Betaling for produktene du kjøper fra DEKK365 gjøres til oss, se nedenfor i avsnittet Betalingsmåte.

Kostnaden for de tjenestene du velger å få utført hos monteringsverksteder betales til det aktuelle verkstedet. I den informasjonen som står under hvert verksted ser du prisen verkstedet har rapport inn til oss, men vi kan dessverre ikke garantere denne prisen hos verkstedene. Verkstaden er ansvarlig for de tjenestene verkstedet utfører.

3. Betalingsmåte

Vi tilbyr faktura, delbetaling, kreditt og kortbetalinger.

Faktura, delbetaling og kreditt tilbyr vi i samarbeid med Avarda AB. I kjøpsøyeblikket gjøres det en vanlig kredittvurdering som i enkelte tilfeller innebærer at det innhentes kredittopplysninger. Da vil du få en kopi av kredittopplysningene i posten. Kredittgiver er Avarda AB. Fullstendige vilkår for faktura, delbetaling og kreditt ser du i kassen før du gjennomfører kjøpet.

3.1 Faktura for privatpersoner

Fakturaen sendes deg per e-post.

Du kan velge å betale hele fakturabeløpet på en gang eller senere søke om å dele opp betalingen i mindre deler, og da legges kjøpet ditt over i en konto. Det laveste beløpet som kan delbetales er oppgitt i fakturaen. Mer informasjon om kreditt finner du nedenfor og i de fullstendige vilkårene.

3.2 Delbetaling eller kreditt (betal i ditt egen tempo).

Del betalingen av kjøpet ditt i opptil 36 måneder ved å betale i ditt eget tempo via konto. Renter legges til i henhold til gjeldende forhold.

3.3 Bankkort/kredittkort

Vi bruker 3D Secure som er en global sikkerhetsstandard utviklet av Visa og Mastercard for betaling på Internett. Overføringen krypteres, og det betyr at ingen uvedkommende kan få tak i kortopplysningene dine. Pengene trekkes fra kortet ditt når du godkjenner kjøpet. Betalingen går via betalingsløsningen Nets.  All kommunikasjon mellom nettbutikken og banken din håndteres Nets og krypteres via SSL (Secure Sockets Layer). Vi har dermed aldri tilgang til kortinformasjonen og kan derfor ikke registrere eller lagre kontoopplysningene dine. Ved betaling med kort fyller du ut kortnummeret ditt, kortets utløpsdato og CVC/CVV-kode. Vi aksepterer betaling med VISA og MasterCard som er utstedt i Norge og resten av Norden.

4. Levering

Leveringen skjer med Postnord. Kun levering til fastlands Norge, vi leverer ikke til Svalbard og ikke til øyer uten fastlandsforbindelse. Informasjon om beregnet leveringstid finner sammen med respektive produkt. Enkelte steder har ikke utkjøring hver dag, og det kan føre til at leveringstiden blir lengre. I høysesongen kan det ta noen dager ekstra. Den oppgitt leveringstiden gjelder kun virkedager.

Dessverre kan leveringstiden være litt lenger i høysesongen da det vil være mye press på oss, våre leverandører og transportør. Vi oppdaterer  leveringstidene våre i høysesongen slik at beregnet leveringstid blir riktig, men dessverre skjer det noen ganger ting utenfor vår kontroll som gjør at noen ordrer blir forsinket til tross for det. Vi kompenserer ikke hvis estimert leveringstid overskrides ettersom den beregnes og ikke utgjør noen garanti.

Ved levering på dagtid til bostedsadresse kontakter transportøren dere og meddeler forslag til dag og tidsintervall for levering til angitt adresse. Varslingen skjer senest dagen før planlagt utkjøring. Merk at det ikke skjer noen varsling den dagen varene kjøres ut.

Ved levering dagtid til annen adresse kontakter transportøren dere og meddeler forslag til dag og tidsintervall for levering til angitt adresse. Varslingen skjer senest dagen før planlagt utkjøring. Merk at det ikke skjer noen varsling den dagen varene kjøres ut. 

Merk at varslingen om planlagt utkjøring kan skje tidligere enn dagen før planlagt utkjøring.

Hvis du ikke er hjemme på avtalt tid for levering av bestillingen din, blir du belastet de kostnadene som påløper, 250 kr/sending.

Ved levering til en bedrift skjer normalt levering uten at transportøren først kontakter dere. Det er da altså viktig at adressen dit levering skal skje, alltid er bemannet i kontortiden. Leveringen skjer mellom 8:00 og 17:00. Hvis du ikke er på plass, blir du belastet de kostnadene som påløper, 250 kr/sending.

Hvis leveringsadressen er til en øy eller et sted uten farbar vei, kan bestillingen bli sendt til et servicesenter.

Hvis du velger å få varene dine montert av et av de monteringsverkstedene som har registrert seg på nettsiden vår, vil leveringsadressen i bestillingen din bli endret automatisk og varene dine sendes direkte til monteringsverkstedet. Etter at vi har sendt varene dine til monteringsverkstedet, får du en e-post fra oss med informasjon som gjør at du kan følge varene dine på vei til verkstedet. Når du har fått denne e-posten, kan du ringe og booke tid på verkstedet. Levering til et monteringsverksted forutsetter at du har bestilt en eller flere tjenester fra verkstedet. Monteringsverkstedene kan med andre ord ikke brukes som utleveringssted.

Levering kan ikke gjøres til postboksadresser. Vær derfor nøye med å oppgi korrekt gateadresse og korrekt postnummer i forbindelse med bestilling. Husk at det nesten alltid er et annet postnummer til gateadressen enn til postboksadressen.

Det er ikke mulig å endre leveringsadressen etter at forsendelsen er sendt fra vårt lager.

DEKK365 bærer alt økonomisk ansvar dersom varen blir borte eller skadet under transport. Det er veldig viktig at du sjekker varene dine nøye ved mottak av leveransen. Ser du en skada på varen eller emballasjen må du melde fra om dette direkte ved mottak. Hvis emballasjen er skadet, må du sjekke at alt tilbehør som er med i pakken følger med i leveransen. Du kan ikke melde fra om synlige skader eller manglende innhold etter mottak av varen dersom du har skrevet under på fraktseddelen uten anmerkning ved mottak. Skulle et dekk/hjul være skadet, meld fra om det ved mottak og kontakt oss snarest, så tar vi hånd om det. Det beste er om du tar imot leveransen, så bytter vi ut den delen av leveransen som er skadet. Skulle du nekte å ta imot leveransen uten at det gjøres en anmerkning og skaden dokumenteres, vil returen behandles som uavhentet gods. Gjør gjerne en besiktigelse sammen med transportøren eller vår monteringspartner ved mottak. Ved levering av komplette hjul eller felger, anbefaler vi at du fjerner ytteremballasjen og inspiserer varene dine når du mottar dem. Hvis du oppdager en skade når du pakker opp varene dine, må du varsle oss om det innen 2 virkedager fra du tok imot varene. OBS! Ved skade – hverken gods eller emballasje må kastes før undersøkelsene er fullført.

5. Angrerett for forbrukere (privatpersoner)

Som privatperson har du 14 dagers angrerett på alle varer. Hvis du vil angre kjøpet ditt, må du varsle oss om dette innen 14 dager fra og med den dagen du mottok varene du hadde bestilt. Vi ber deg sende varslet skriftlig, via e-post (info@dekk365.no). Du kan derimot ikke angre kjøpet ditt ved å bare la være å hente ut varen. Du må sende et eget varsel om dette til DEKK365. Når du har angret kjøpet ditt må du uten forsinkelse, og senest 14 dager etter det at du angret kjøpet, sende eller levere tilbake varen til DEKK365. Det er du som kunde som betaler for returfrakten samt står for ansvarlig for varene under transporten. Det er derfor viktig at dekk og felger som sendes tilbake pakkes skikkelig.

Hvis du vil, hjelper vi deg gjerne med returen. Kostnaden for returfrakten er da som nedenfor:

  • 450 kr for et produkt i fraktkategori 1-2
  • 550 kr for et produkt i fraktkategori 3-4
  • 650 kr  for et produkt i fraktkategori 5-6
  • 800 kr  for et produkt i fraktkategori 7-9

Den laveste kostnaden for returfrakten er 1400 kr. For komplette hjul tilbakebetales ikke monteringsavgiften, og avgift for demontering m.m. kommer i tillegg på 250 kr/hjul

Vi vil gjøre deg oppmerksom på at dersom du velger å ta vare på returen selv, må fortolling gjøres og tolldokumenter utarbeides av firmaet du leier. Vi har notert oss at det som regel ikke er inkludert, både rederiet og vi får kostnader for dette. Kostnaden varierer, men er vanligvis mellom 300 og 350 kr/dekk, vi vil trekke fra disse kostnadene. Dersom rederiene ikke ber om vår eksporttoll, kommer også tollkostnaden i tillegg, som er 4,5 % av vareverdien.

Hvis du har angret kjøpet ditt betaler vi deg tilbake med samme betalingsmåte som du brukte da du bestilte, senest innen 14 dager etter at vi har fått ditt varsel om at du angrer kjøpet, og senest når vi har fått varene i retur. For at du skal få full tilbakebetaling kreves det at varen er i sin opprinnelige stand, noe som bl.a. betyr at du ikke har brukt varen. For å få full tilbakebetaling skal derfor for eksempel dekk ikke ha vært montert på felg, eller hvis du har kjøpt felg/komplette hjul kan disse ikke ha vært montert på bil. Hvis varen ikke er i sin opprinnelige stand, har vi rett til å trekke fra verdireduksjonen i tilbakebetalingen.

Merk at varene skal returneres (leveres inn til transportøren) senest 14 dager fra du varslet oss om at du angret kjøpet. Vi forbeholder oss retten til ikke å ta imot eller returnere til dere igjen (på deres bekostning) hvis returen skjer for sent.

Angreretten gjelder ikke for firmaer.

6. Uavhentet gods

Uavhentede forsendelser er ikke alene godt nok for å benytte deg av angreretten, men du må i tillegg sende en melding til DEKK365/DÄCK365 AB om dette. For ikke uavhentet gods tar vi 600 kr/ordre pluss avgifter som nedenfor:

650 kr for et produkt i fraktkategori 1-2
750 kr for et produkt i fraktkategori 3-4
850 kr for et produkt i fraktkategori 5-6
995 kr for et produkt i fraktkategori 7-9

For komplette hjul tilbakebetales ikke monteringsavgiften, og avgift for demontering m.m. kommer i tillegg på 250 kr/hjul. Laveste gebyr for uavhentet forsendelse er 1500 kr.

7. Garanti

Alla varer hos DEKK365 har 1 års garanti (gjelder fabrikasjonsfeil). Skader som oppstår etter at varen er mottatt, for eksempel ved montering, demontering og kjøring, erstattes ikke. Montering av dekk og felger skal gjøres av fagmann. Det er kundens ansvar å sjekke passform og andre detaljer for å unngå skader på bil og nyinnkjøpte produkter.

Garantien på felger gjelder kun opprinnelige feil i materialer, bearbeiding og overflatefinish. Dette innebærer bl.a. at overflatefinishgarantien opphører å gjelde dersom felgene vaskes med syrebaste eller andre aggressive vaskemidler. Garantien opphører også dersom felgene utsettes for mekanisk påvirkning eller vaskes med grove børster eller utsettes for lignende behandling. Videre omfatter ikke garantien steinsprut, påkjøringsskader eller skader i forbindelse med islag osv.

8. Passgaranti

Passgaranti på komplette hjul gjelder når du søker komplette hjul via bilens registreringsnummer. DEKK365 garanterer da at hjulene passer til bilen din.

I leveringsopplysningene kan du se om de originale mutterne/boltene passer eller om vi har sendt med nye. Hvis vi har sendt med nye bolter/muttere så må disse brukes. Bruk av feil muttere/bolter kan i verste fall innebære at hjulene løsner og fører til alvorlige skader. Hvis det står at originale bolter/muttere skal brukes, så henviser stålfelger til originale bolter/muttere for stålfelg og aluminiumsfelger originale bolter/muttere for aluminiumsfelger.

Før alle hjulene pakkes opp, skal ett av hjulene prøvemonteres (både foran og bak). Hvis du har fått med navringer, så skal disse monteres i hullet i midten av felgen. Før bilen senkes skal det sjekkes at bolter/muttere ikke er i berøring med noen bremsedeler eller på annen måte "bunner", og at hjulet går fritt rundt og ikke er i berøring med kalipere eller andre deler på bilen. Det som skal sjekkes etter at bilen senket ned men før den kjøres med, er at ikke hjulet kommer i kontakt med noe i hjulhuset når rattet dreies maks til begge sider og at det er klaring selv når fjærene er presset maksimalt sammen.

Sjekk dekktrykket i alle hjulene og korriger til bilens anbefalte dekktrykk. Informasjon om dette finner du i bilens instruksjonsbok.

Hvis bilen din er utstyrt med TPMS (dekktrykkovervåkningssystem) kan vi levere hjulene med TPMS-sensorer. OBS er ikke inkludert, men må kjøpes i tillegg. Du bestiller TPMS sensorene i nettbutikken vår. Da leveres hjulene med TPMS sensorer som vi har programmert slik at de kan kobles til valgt bil. Hvordan sensorene kobles til bilen varierer fra modell til modell. Det er vanlig at systemet er selvlærende, noe som innebærer at systemet fanger opp signalet fra et nytt hjul etter ca. 20 minutters kjøring, alternativt at man aktiverer de nye hjulene via bilens kjørecomputer. Men det finnes også biler hvor sensorene må aktiveres i bilen, og da kreves det spesialutstyr og et besøk på et verkstad som har dette utstyret. Tilkoblingen av TPMS-sensorene til bilens computer er kundens eget ansvar, vi dekker ingen kostnader som påløper i forbindelse med dette. Hvis bilen din er utstyrt med TPMS og du velger å bestille hjul uten TPMS-sensorer, gjelder ikke passgarantien for problemer som oppstår som følge av at du har valgt hjul uten TPMS-sensorer.

Ved kjøp av felger og komplette hjul til henger, campingvogner og transporter samt endrede (for eksempel senkede) eller importerte biler gir vi ingen passgaranti.

Vi gir ingen passgaranti ved kjøp av bare dekk. Vi regner uten videre med at de komplette hjulene som bilen har er montert av en fagmann, og vi tar derfor utgangspunkt i samme dimensjoner som disse har. I tillegg vet vi ikke hvilke felger kunden har tenkt å bruke sammen med dekkene og at vi ikke har mulighet til å sjekke last og hastighetsindeks automatisk. Noen bilmodeller med firehjulsdrift og forskjellige for- og bakdekk er veldig følsomme, og vi kan dessverre ikke gi garanti på hvilke kombinasjoner som fungerer, men anbefaler at bilprodusentens anbefalinger om varemerke, mønster og størrelse følges. Det må tas hensyn til opplysningene om belastning og hastighetskode i vognkortet samt regler for skifte av dekk.

9. Reklamasjoner

Ved eventuell reklamasjon må du alltid kontakte DEKK365 før du sender de aktuelle varene tilbake. Du kan kontakte oss via e-post eller vår med vårt kontaktskjema. Reklamasjoner må gjøres innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget eller burde vært oppdaget. Reklamasjoner fra privatpersoner (forbrukere) som varsles innen to måneder fra feilen oppdages, anses å være varslet innen rimelig tid. Den siste fristen for reklamasjon fra privatpersoner er tre år fra mottak av varen. Ved godkjent reklamasjon erstattes varen kunden har kjøpt med et tilsvarende produkt. Alle reklamasjoner er gjenstand for produktkontroll. DEKK365 må konstatere fabrikasjonsfeil før varen kan erstattes. Returfrakten betales av kunden men erstattes av oss ved godkjent reklamasjon. DEKK365 erstatter ikke returkostnader på over 500 kr/dekk (felg eller komplett hjul)  fordi vi tilbyr oss å ordne med returen til denne prisen. Tilleggskostnader som montering, demontering leiebil osv. erstattes ikke.

Ved en eventuell tvist med en kunde som er privatperson, vil vi følge Forbrukerrådets avgjørelser

10. Bruk av personopplysninger

Kundens personopplysninger vil bli lagret i et kunderegister for at vi skal kunne oppfylle våre forpliktelser overfor deg som kunde.

Ved å godkjenne våre kjøpsvilkår samtykker du til behandling av de personopplysningene du oppgir i henhold til våre retningslinjer for personvern.

11. Kundekonto

Ved å opprette en kundekonto samtykker du i at Dekk365/Däck365 AB behandler dine personopplysninger i henhold til våre retningslinjer for personvern.

Innloggingsinformasjonen (brukernavn og passord) til kundekontoen hos oss må oppbevares slik at uvedkommende ikke får kjennskap til den. Hvis du gir innloggingsinformasjonen din til en annen person, bekrefter du samtidig at denne personen har rett til å legge inn bestillinger i ditt navn og at du står ansvarlig for betalingen for slike bestillinger. Hvis du tror at uvedkommende har tilgang til innloggingsinformasjonen din er du pålagt å varsle oss om dette samt å bytte passord umiddelbart.

12. Cookies

Nettstedet bruker cookies. En cookie er en liten tekstfil som lagres i PC-en din. Cookies brukes normalt for å forbedre nettstedet for brukeren, for eksempel for å kunne tilpasse et nettsted til den besøkendes ønsker og valg. En cookie blir liggende i PC-en din i en gitt tid eller til du selv sletter den. En sessionscookie lagres midlertidig i PC-ens minne mens brukeren er inne på en nettside. Sessioncookies forsvinner når du lukke nettleseren din. De fleste nettlesere er innstilt for å tillate lagring av cookies. Hvis du ikke vil tillate dette, kan det slås av. Informasjon om hvordan du gjør dette finner på hjelpesiden til nettleseren du bruker. Mer informasjon om cookies hos oss.

13. Generelt

Det er veldig viktig å oppgi riktig adresse- og kontaktopplysninger. Meldinger, informasjon om levering, utsendelse av faktura mm gjøres via e-post eller SMS. Kunden må selv dekke eventuelle kostnader som påløper som følge av at kunden har oppgitt feil opplysninger.

For dekk produsert før uke 18 i 2021, kan EU-merkingen i nettbutikken avvike fra det som er på etiketten på dekket. For eksempel har dekk som tidligere er merket med F eller G blitt merket E i den nye merkingen, dvs. si at E vises i nettbutikken med F eller G på etiketten. Årsaken til dette er en oppdatering av forordning (EU) 2020/740. Mer informasjon om EU-merket finner du på hvert produktkort og i vår informasjon om EU-merket.

Alla produktene i nettbutikken vår er til salgs, men vi tar forbehold om at produktene kan bli utsolgt. Ved trykkfeil, tekniske problemer eller lignende forbeholder vi oss retten til å annullere innkomne bestillinger. Du vil i så fall bli kontaktet. Ettersom produktinformasjonen i hovedsak kommer fra leverandørene, frasier vi oss ethvert ansvar for denne.

Enkelte bilder på nettsiden kan avvike fra virkeligheten. Hvis du, for eksempel under menyen ”dekk”, ser et bilde hvor et dekk er montert på en felg, er det bare for presentasjonsformål og felgen er ikke inkludert i prisen.

Vi frasier oss ansvaret for hvilke typer dekk du som eier av bilen velger å utstyre bilen din med.

14. Force Majeure

I tilfelle av krig, naturkatastrofe, arbeidskonflikter, myndighetsvedtak, uteblitte leveranser fra underleverandører, fordyrende omstendigheter og andre lignende forhold utenfor vår kontroll som ikke med rimelighet kunne vært forutsett, og som påvirker inngåtte avtaler samt løfter fra DEKK365/DÄCK365 AB sin side, som gjør at vi ikke kan holde nevnte avtale/løfte, skal anses som grunn for at DEKK365 skal fritas for sine forpliktelser til å oppfylle den nevnte avtalen.

15. Kontaktinformation

DÄCK365 AB
Box 12
43205 TVÅÅKER
SVERIGE

Besøksadresse og adresse for returer:
DÄCK365 AB
Industrigatan 13
312 34 LAHOLM
SVERIGE

E-post: info@dekk365.no

Telefon: 0046 430 791 60
Telefontider:
Mandag til fredag 9:00-12:00 og 13:00-16:00

SE556127272401


Disse vilkårene gjelder fra 01.11.2024